به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي سازمان راهداري و حملونقل جادهای دوازدهمين همايش روابط عمومی الكترونيك باحضور دست اندرکاران حوزه روابطعمومی و ارتباطات، صاحبنظران و اندیشمندان، مدیران و کارشناسان این حوزه و علاقهمندان به فعالیتهای ارتباطی و روابطعمومی از سراسر كشور در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.
دكتر مسعود سلطاني فر وزير ورزش و جوانان در اين همايش با اشاره به حرکت خوبی که در جهت توسعه روابط عمومی الکترونیک در كشور و همچنين در حوزه ورزش و جوانان صورت پذیرفته، اظهار داشت: از حدود سه سال قبل با تلاش مدیریت و مجموعه کارشناسان و متخصصان، توسعه روابط عمومی الکترونیک در ورزش و جوانان ایران آغازشده، اما هنوز نیازمند تنوع، تکمیل و آموزش بیشتر برای تعامل و ارتباط و بهره دهی افزونتر است.
وی روابطعمومی الکترونیک را به عنوان یک روش و ابزار برشمرد و ادامه داد: اين بخش از روابط عمومي دو هدف مهم دارد نخست برقراری ارتباطات تعاملی سودمند و راهبردی با محیط و مخاطبان هدف و ديگر تقویت سواد و آگاهی مخاطبان به منظور تربیت کنشگران و شهروندانی فعال در جامعه اطلاعاتی وشبکهای کنونی، چرا كه روابطعمومی الکترونیک، تنها خبر و اطلاعرسانی و ارائه خدمات برخط نیست، بلکه دادن «شمع» و «بینش» به مردم برای انتخاب بهترین رویکردها در زندگی اجتماعی و سیاسی و اقتصادی است. به عبارتی روابطعمومی الکترونیک باید مهارتهای زندگی در دوران فرامدرن شبکهای کنونی را به جامعه یاد دهد و به شکلگیری یک جامعه آگاه و با بصیرت و دارای سواد رسانهای و اطلاعاتی و سواد سلامت و سواد اجتماعی کمک کند.
دكتر سلطانیفر ادامه داد: ساکنان جامعه شبکهای هوشمند و خلاق هستند و به طور پیوسته در حال خلق و تولید و مبادله اطلاعات و دانش و پیام و معنا هستند. لذا روابطعمومی الکترونیک یک روابطعمومی هوشمند و خلاق است و پیوسته درحال در خلق و مبادله و به اشتراکگذاری معنا و پیام بین سازمان و مخاطب است.
وي روابطعمومی الکترونیک پیشرو را پرچمدار حرکت سازمانها به سوی حکمرانی خوب و شفافیت سازمانی در خصوص اطلاعات، تصمیم ها و عملکردهای سازمان و شکلگیری سازمانهای شیشهای خواند و افزود: سازمانهای شفاف، سازمانهایی هستند که در آنها کمتر فساد شکل میگیرد،
روابطعمومی الکترونیک یک مجموعه دانش محور و آگاهیمدار است که طرفین ارتباط، آگاهانه سعی در ایجاد یک رابطه سودمند و راهبردی دارند که نتیجه آن شکلگیری اعتماد بین سازمان و شهروندان است. نتیجه اعتماد اجتماعی به سازمان، تقویت سرمایه اجتماعی سازمان و مشارکت مردم در برنامهها و ایجاد همدلی و همگرایی بین سازمان و مخاطبان است لذا با ظهور و توسعه فناوریهای ارتباطات و اطلاعات و اینترنت، مفاهیم روابطعمومی الکترونیک و دولت الکترونیک و دولت هوشمند و شهر هوشمند و نظایر آن بروز کرد
بر اساس اين گزارش در بخش نخست اين همايش دکتر محمد سلطانیفر رئيس كميته علمي همايش روابط عمومي الکترونیک با ارائه مقاله اي ضمن اشاره به اینکه فضای استارت آپ و گرفتن ایده از ایدههای دیگران و کاربردی کردن دیدگاههای نو و ایدههای نو چند دهه است که در دنیا مرسوم شده است گفت: تبلور و تجمع این پدیده در منطقهای به نام Silicon Valley در آمریکا شکل گرفته است. در آنجا خریداران ایده به دنبال یافتن ایدههای نو و شکل دادن آنها در راستای درآمدهای میلیاردی هستند. همان طور که در سال 2004 هیچگاه کسی فکر نمیکرد که یک اتاق در خوابگاه دانشگاه هاروارد بتواند ظرف کمتر از ده سال تبدیل به بزرگترین رسانه جهانی شود و فیسبوک یک دانشجو (مارک زاکربرگ) بتواند 7 / 1 میلیارد کاربر را دور یک رسانه مجازی جمع کند. باید این انتظار را داشت که بسیاری از ایدههای دیگر نیز در دنیا وجود دارند که هر کدام به تنهایی میتواند این چنین تبدیل به غولهای رسانهای شوند و شرط آن هم این است که هیچ ایدهای را سبک نگرفته، امکانات و بستر رشد آن را محیا کنیم و بخواهیم که برای پیادهسازی آن هزینه پرداخت شود.
وی نقش روابطعمومیها را در بهینه کردن ایدهها، اجرایی کردن آن و سرمایهگذاری بر روی آن جایگاه مهم دانست و ادامه داد: در طی این سالها سعی دبیرخانه همایش روابطعمومی الکترونیک بر آن بوده است که بتواند دیدگاه روابطعمومی را به عنوان علمی مرتبط با حوزه ارتباطات تجلی بخشد. حال نوبت روابطعمومیهاست که در خدمتی متقابل بستر رشد ایدههای خلاق در حوزه ارتباطات و روابطعمومیها را برای آیندگان متجلی نموده و به شکل مستقیم و غیرمستقیم در استارت آپهای ایده پردازانه، این خلاقیتها را متبلور کند.
همچنين در ادامه همايش دکتر حسن بشیر با ارائه مقاله اي ضمن اشاره به اینکه عصر ارتباطات با گسترش ابزاری و محتوایی و تنوع زمینه ای، پیام را از سطح «اطلاعات» و «اطلاع رسانی» به سطح «گفتمان» و «گفتمان سازی» تغییر داده است، گفت: این وضعیت جدید، کانالهای ارتباطی و رسانهای در حوزههای ارتباطات به شکل عام و روابطعمومی به شکل خاص را روبروی امری مهم قرار داده است که استراتژی تبلیغاتی و ارتباطی خود را بر پایه پیام به مثابه «اطلاعات» و یا پیام به مثابه «گفتمان» طراحی کنند، تحولات جهانی در حوزه ارتباطات تغییرات اساسی در نحوه نگاه به انسان و نقش آن در جهان ایجاد کرده است که بسیار فراتر از تاثیرات سیاسی و اجتماعی است.
وي در ادامه افزود: در همین راستا، تعامل روابطعمومیها با رسانهها، به ویژه شبکههای اجتماعی، حوزهای جدید از معنای ارتباطی را به وجود آورده است که بر پایة «تعامل چند سویه» استوار است، تعامل چند سویه در این حوزه جدید، «گفتمان سازی» به جای «پیامرسانی» را به عنوان هدف اساسی نوین ارتباطی مطرح ساخته است که میتواند افکارعمومی در سطح ملی، فرامنطقهای و جهانی را تحت الشعاع قرار دهد.
اين گزارش مي افزايد در ابتداي اين همايش سیدغلامرضا کاظمیدینان رییس شورای سیاستگذاری هفته روابطعمومی با ايراد سخناني ضمن عرض خیرمقدم به شرکتکنندگان، اظهار امیدواری کرد که مطالبی که امروز و درقالب مقالات متنوع ارایه میشود، بتواند در در ارتقای سطح سواد جامعه روابطعمومی مفید واقع شود.
اضافه مي نمايد در همايش يك روزه روابط عمومي الكترونيك علاوه بر ارائه چندين مقاله علمي توسط اساتيد و پژوهش گران روابط عمومي، از چهاركتاب در حوزه ارتباطات و روابطعمو مي رو نمايي شد و طي مراسم با شكوهي از 25 سال فعالیت علمی و عملی دکتر حسن بشیر در حوزه ارتباطات و روابطعمومی با حضور جمع کثیری از اساتید دانشگاههای مختلف کشور از جمله آیتالله محمد باقر کنی، رییس دانشگاه امام صادق (ع)، پروفسور علیاکبر فرهنگی، دکتر محمدهادی همایون، عضو هیئت امنای دانشگاه امام صادق (ع) و رئیس دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات، دکتر محمد سلطانیفر، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر شهیندخت خوارزمی تجليل و از وي تقدير شد.
خاطر نشان مي گردد در اين همايش روابط عمومي سازمان راهداري و حملونقل جادهای براي چندمين سال پياپي در بين دستگاه هاي اجرايي و بخش خصوصي كشور موفق به كسب رتبه برتر در فعاليت هاي روابط عمومي الكترونيك شناخته شد و لوح و نشان متعلقه را دريافت كرد.
نظر شما